Dacia a ajuns precum inotatorul care a condus toata cursa, iar aproape de finis mai are putin si se ineaca. Dupa ce a devenit subiect in manualele de economie la capitolul "cum faci performanta in vreme de criza", producatorul auto "a apasat pedala de frana".
Automobile Dacia a oprit productia de masini in acest weekend din cauza cererii scazute, a anuntat, vineri, constructorul auto. "Comenzile pentru Dacia au scazut in ultimele luni din 2011 si in primele luni din 2012. In acest context, este necesar ca Uzinele Dacia sa isi adapteze programul de productie la nivelul comenzilor", precizeaza directia de comunicare a companiei. Salariatii vor fi platiti cu 85% din salariu.
Cum a ajuns Dacia, altadata motorul exporturilor romanesti, in aceasta situatie? Raspunsul e simplu. Marca de la Mioveni a fost, in ultimii ani, printre principalii beneficiari ai programelor Rabla din Europa. Cum acestea s-au oprit, cu exceptia Romaniei, ofertele companiei nu mai sunt asa avantajoase. Asta mai cu seama ca marii sai concurenti au inteles "lectia Logan" si si-au facut bine temele, lansand modele ieftine, pe banda rulanta.
Ce-a facut Dacia ? A lansat Duster-ul, cu un real succes de piata, insa, in rest, a preferat sa mai schimbe un stop, o sigla, sa mai modifice cate ceva pe ici pe colo la modelele Logan si Sandero, iar acest lucru a inceput sa o coste.
"E ca blestemata de Dacie ceausista. S-au multumit sa se joace cu ea, sa mai umble pe ici pe colo, insa nu in punctele esentiale. Si de aceea toata lumea a alergat, cum a venit Revolutia, dupa rablele din Occident. Acum e la fel, lumea s-a saturat de Logan. S-a cam intors impotriva lor", a declarat, recent, pentru DailyBusiness.ro expertul auto Mihai Roman.
Dacia a vandut anul trecut 343.000 de masini, cu 5.490 de unitati mai putin decat in 2010. Poate cele mai mari probleme, compania le-a avut pe piata locala, unde vanzarile au scazut cu 15,9%, la 30.867 unitati. Daca n-ar fi fost Guvernul sa ii ofere pe tava avantajele din Programul Rabla, producatorul auto ar fi vandut numai jumatate din masini.
La export, situatia a fost ceva mai buna gratie modelului Duster. SUV-ul a prins destul de bine, astfel ca in total, s-au vandut 161.200 de unitati, aproape jumatate din totalul masinilor produse. Intrebarea este insa cat de mult va mai tine succesul acestui model, tinand cont ca occidentalii sunt obisnuiti sa schimbe masinile la 2-3 ani.
"Dacia a avut probleme si in primul semestru al anului trecut, pana sa inceapa programul Rabla", a declarat analistul Razvan Marinescu.
"De aceasta data, insa, situatia este mai grava decat atunci. Pe piata locala, concurenta este mult mai puternica inclusiv pe Programul Rabla care va debuta in aceste zile, iar la export, Duster-ul este singurul care mai face vanzari. Loganul si Sandero si-au pierdut din atractivitate", a mai spus Marinescu.
Lupta cu concurenta
Din 2004 incoace, sefii de la Dacia au tot tras de Logan. Cand interesul pentru acest model a scazut, au promovat, cu prea putin succes, modelul Sandero, iar in prezent insista cu Dusterul. Lodgy trebuie scos din calcul, pentru ca nu este produs in Romania.
Asta in conditiile in care toti marii jucatori din piata au venit cu modele noi. DailyBusiness.ro relata, recent, de Voleex-ul lansat de chinezi din Bulgaria, pe care il promoveaza drept un automobil mai bun ca Loganul. Si chiar arata mai modern decat modelul din Romania.
Dacia Solenza
Dacia Solenza
Mai nou, in piata si-a facut intrarea un alt concurent important, Ford-ul, cu al sau B-Max, pe care il promoveaza drept cea mai spectaculoasa
, din punct de vedere tehnologic, produsa vreodata in Romania. Conducerea Dacia stie foarte bine cum sta realitatea. Gama Logan e deja imbatranita moral. Alti producatori, dupa 5-7 ani, schimba linia. Dacia produce Loganul din 2004.
DailyBusiness.ro a scris, recent, ca Dacia pregateste lansarea, in 2012, a doua noi modele cu care spera sa revina in prim-plan. Este vorba de Logan 2 (Solenza), o
net superioara primei generatii, dar si despre Dacia Citadine, o
mica, de oras.
Viitorul model Logan 2, care ar putea reinvia marca Solenza, va fi cea mai luxoasa
creata vreodata in Romania. Jerome Stoll, directorul de vanzari al Renault, a declarat la Salonul Auto de la Geneva ca noul model Logan ar putea fi lansat pe piata la sfarsitul acestui an sau inceputul anului viitor.
Spre deosebire de modelul anterior si chiar fata de Logan, noua
va fi cu mult mai interesanta, atat din punct de vedere tehnic cat si al confortului. Dacia va evolua astfel catre o berlina din clasa medie, cu dotari specifice, de la cutia automata, la faruri cu led-uri si sisteme stop/start in cazul motoarelor diesel, bineinteles pentru variantele de echipare de top.
Nu este exclus sa vedem si sistemul multimedia prezent pe Lodgy, inclusiv navigatia si pilotul automat. Potrivit datelor Caradisiac, Dacia Solenza va fi o berlina cu cinci locuri construita pe platforma Clio 2, va avea o lungime de 4,8 metri si o gama de motoare pe benzina, de la 95 la 150 CP, si Diesel de la 90 la 130 CP.
Tot la nivel de dotari, noul model va beneficia si de o gama de componente de clasa superioara, de la cutia automata, la faruri cu led-uri, bineinteles pentru variantele de echipare de top, toate imprumutate de la modelul Renault Fluence. Totodata, ar putea aparea cutii de viteza automate si sisteme stop/start in cazul motoarelor diesel.
Dacia Citadine
Dacia Citadine
"Dacia, odata cu Lodgy, si-a asumat o noua pozitie, de marca robusta. Este o evolutie normala. A venit cu masini ieftine, a cucerit increderea consumatorilor. Acum creste asteptarile acestora cu o noua gama, superioara la nivel tehnic si financiar. La fel au facut, de pilda, nemtii cu Skoda. Aceasta marca a crescut incredibil in ultimii ani", a spus analistul Razvan Marinescu, citat de DailyBusiness.ro.
Cititi mai multe amanunte despre Dacia Solenza
.
Despre Dacia Citadine, Auto Bild a scris, recent, ca va fi destinat aglomerarilor urbane si va avea destul de multe in comun cu Renault Twingo, dar va fi construit pe o platforma noua.
''Principalul atu al Dacia este raportul pret-calitate, asa ca nu vom vedea foarte multe elemente noi. Automobilul va imprumuta piese de la Twingo, motorul 1,2 Renault, un aspect tineresc, noi culori'', a declarat analistul auto Dan Sava.
"Acest model va veni ca o manusa pe noul trend al pietei post criza - masini de clasa mica, cu un aspect cosmopolit. In aceste conditii, Dacia a trebuit sa isi reprioritizeze lansarile, sa amane Loganul 2.0 si sa insiste pe modelul de clasa mica", afirma analistul Razvan Marinescu.
Mai multe detalii despre Dacia Citadine cititi
.
Pana sa lanseze noile modele, compania incearca sa dreaga busuiocul cu o noua versiune Sandero. Spre deosebire de prima generatie, Dacia a umblat serios la capitolul look si gadgeturi, in tentativa de a se apropia cat mai mult de stacheta ridicata de Ford cu al sau B-Max, prima
din lume prezentata la un targ IT&C, la Barcelona. Mai multe detalii aflati de
.
Opt modele Dacia au fost produse pana in prezent in Romania sub umbrela Renault, si anume: Dacia Logan, Dacia Logan MCV, Dacia VAN, Dacia Logan Pick-Up, Dacia Sandero, Dacia Sandero Stepway, Dacia Duster si Sandero 2. Lodgy nu o trecem in calcul, pentru ca este produsa in Maroc sursa adevarul.ro